Cultuur Snuiven - Reisverslag uit Batam Centre, Indonesië van Yvonne Schoovers - WaarBenJij.nu Cultuur Snuiven - Reisverslag uit Batam Centre, Indonesië van Yvonne Schoovers - WaarBenJij.nu

Cultuur Snuiven

Door: yvonneschoovers

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

11 Juni 2012 | Indonesië, Batam Centre

Cultuur snuiven

Cindy en ik hebben zo’n beetje een vaste routine. Bergbeklimmen (haha, 2 of 3 keer Smiling Hill op en neer voor de conditie) zwemmen, verse jus drinken, lunchen, naar een beautysalon, massages, manicure, pedicure, lunchen in de stad, shoppen, golfen enz. Behalve de trips naar het eiland en het Vietnamees kamp hebben wij niet veel cultuur gesnoven. Met de komst van Jasmina vonden we dat ook eens wilden doen. Jasmina is moslim dus op naar de grootste moskee van Batam, genaamd Masjid Raya. Het is de grootste moskee in de Riau eilanden. Het was een zeer warme dag en wij moesten natuurlijk wel de juiste kleding aan om naar binnen te kunnen gaan. De moskee was inderdaad heel erg groot, iedereen mocht naar binnen. Mensen waren aan het bidden, kletsen, slapen eigenlijk een soort groot buurthuis. Er is ook een hele grote bibliotheek en overal gratis wifi! Voordat we naar binnen gingen werd het wikkelen met de doeken en de schoenen uit. We hebben zo gelachen, we zagen er niet echt uit, zeker Cindy, ze leek Ali Baba wel! Maar het was wel interessant om de moskee eens te bezoeken! Nu we toch bezig waren ook maar een bezoekje aan de Maha Vihara Duta Maitreya Buddhist Temple, ook dit is de grootste tempel in Oost Azie. Inderdaad wat een joekel! Bij de ingang deed iedereen zijn schoenen uit, dus wij ook en we wandelden door alle zalen en gangen. Op een gegeven moment zagen wij wel mensen kijken naar onze blote voeten! Haha omdat het complex zo groot was waren wij door een andere deur eruit gegaan en onze schoenen stonden natuurlijk aan de andere kant. Wij dachten dat je overal je schoenen uit moest doen dus liepen wij als debieltjes op blote voeten rond! Maar ook deze tempel was prachtig met heel veel buddahs en beelden en zelfs een restaurant. Na het bezoeken van de moskee en de tempel zijn we nog even langs een kleermaker gegaan om de doek die Cindy om had gehad in te leveren om er een jurk voor mij van te maken! Het was een originele Batik sarong uit Sumatra (vond het zielig om nee te zeggen toen dat vrouwtje mij er in had gewikkeld, sucker) maar mij kennende zou ik het ding verliezen want je wikkelt het rond je middel met de hoop dat het blijft zitten! Ik heb een Batik outfit nodig voor mijn werk dus die lap kwam nog mooi van pas!

• 11 Juni 2012 - 08:45

Geraldine:

Ik vind het eigenlijk best wel leuk staan die mooie doeken. Het zijn leuke foto's om te zien, prachtige boedah's. Je hebt het weer lekker naar je zin. Komt er nog een foto's als straks de jurk klaar is?
    xxx

• 11 Juni 2012 - 09:01

Joyce:

Die lappen zijn idd leuk om jurken van te maken en niet om op je kop te doen, het is al warm zat. De stof is heerlijk zacht om te dragen.
    Mooie boeddah's hoor! De moskeet maakt geen indruk op mij. Leuk blote voeten verhaal, zou ons ook kunnnen gebeuren.

• 11 Juni 2012 - 20:42

Harrie:

Yvonne,je hebt een leven daar als een prinses, en wat ga je op een foto op je moeder lijken.groetjes en liefs harrie xx